
Kokemus vaikuttaa
Osallistuin Klubitalo Tönärillä kokemusviestinnästä kertovan koulutuksen kakkos-osaan. Edelliskerralla mukana olleet kertoivat minulle ykkösen sisällöstä ennen Teams-lähetyksen alkamista. Koulutus oli suunnattu mielenterveyskuntoutujille ja mielenterveysyhdistysten työntekijöille.
Ennen koulutuksen alkamista vaihdoimme ajatuksia “miksi hankkeen täytyy olla suunnattu juuri mielenterveys mainiten?”.
Miksi ei? Jäin pohtimaan tätä keskustelua monelta kantilta itsekseenkin. Toteutuisiko vertaistuellisuus jos esim. syömishäiriöisille suunnattu vertaistoiminta ja koulutus muutettaisiin kaikille kiinnostuneille avoimeksi areenaksi? Ei mainittaisi syömishäiriötä ollenkaan. Kasvattaisiko se lisää piilottelun tunnetta? Mene ja tiedä. Minun on nyt helppo kirjoittaa näin, koska olen jo niin sinut omien asioideni kanssa. Muistan kyllä senkin ajan kun hirvitti, että näkeekö joku tuttu mut odottamassa terapeutin aikaa psykan polin aulassa. Askelien otto kohti näkyväksi tulemista vaatii rohkeutta. Näkyväksi tuleminen on auttanut minua toipumisessa. So what, tämä ja tämä diagnoosi. Näyn, olen ja hyväksyn itseni juuri tällaisena.
Mikä kokemusviestintä?
Takaisin koulutukseen. Kokemusviestintä oli minulle uusi sana. Tutumpia sanoja ovat kokemustoimija ja kokemusasiantuntija. Mielenkiinnolla odotin kuka ja mikä on sitten kokemusviestijä? Asia olikin yksinkertainen. Me kaikki olemme kokemusviestijöitä kun kerromme kokemuksistamme ja ajatuksistamme. Koulutuksessa kuulimme myös rajoista. Rajojen asettaminen on tärkeää. Jokainen kokemusviestijä määrittelee ne itse. Rajat voivat myös muuttua kokemuksen karttuessa ja elämäntilanteiden muuttuessa ja se on ihan ok.
Saimme konkreettisia ideoita julkaisujen tekoon. Mielenterveydestä kertovat uutiset, julkaisut ja postaukset ovat usein aika vakavaa luettavaa. Juttuja tehdessä voisi miettiä toisenlaisiakin tulokulmia. Mielenkiintoisena esimerkkinä kouluttaja ehdotti tekstiä lapsinäkökulmasta, jolloin kirjoitukseen saa mukaan yllätyksellisyyttä ja tarinallisuutta. Koulutus synnytti myös omia ideoita kokemusviestinnällisestä kirjoittamisesta. Elämä mielenterveysongelmien kanssa on usein surkuhupaisaa ja musta huumori kukkii vertaiskeskusteluissa. Miksei voisi vähän kieli poskessa julkaista kertomuksia omasta elämästä? Se on kyllä oma taiteenlajinsa.
Kokemusviestinnän toteuttamiseen Ideana tarjottiin mm. sisällöntuotantopajoja. Tönärillä voisi hyvin kokoontua sellainen. Niissä keskityttäisiin täysin luovaan tekemiseen. Vaihtuvana teemana voisi olla valokuvat, runot, tarinat, kuvataide ja mitähän kaikkea muuta onkaan. Jäsen tai ohjaaja alustaisi pajan omasta tekemisestään kertoen. Tuotoksia voisi julkaista ehkä Tönärin blogissa tai Instagramissa? Yhteinen tekeminen, ensin ryhmässä ja sitten somessa jakaminen voi olla hyvin voimauttavaa.
Entäs sitten julkaisemisen haasteet?
Kollektiivi suojaa julkaisijoitaan pahansuovalta palautteelta ja siinä ei jää yksin. Yksin julkaistessa voit joutua kiusaajan uhriksi.Jäsenten ja ohjaajien kannattaisi miettiä yhdessä ja yksinkin useita kysymyksiä ennen kuin aletaan julkaista kokemustarinoita/kuvia.
Mitä saan julkaista?
Kuinka suojaan läheiseni?
Kuinka suojataan vihapostauksilta?
Voidaanko kommentointi laittaa ko. julkaisualustalla pois päältä?
Jos ei, kuka tarkastaa kommentit ennen julkaisua?
Onko jäsen valmis vastaamaan kasvotusten tarinansa herättämiin kysymyksiin?
Kukkuu Kollektiivi
Hankkeen tärkeä osa on Insta-ryhmä Kukkuu Kollektiivi. Siellä nuoret aikuiset saavat jakaa mielenterveyteen liittyviä päivityksiä kasvoilla tai ilman. Kollektiivin tarkoituksena on vähentää stigmaa mielenterveyden ympäriltä. Kollektiivi etsii jatkuvasti uusia kokemusviestijöitä.
On hieno asia, että julkaisuja voi tehdä myös nimettömänä. Tämä voi olla ensimmäinen askel häpeän pienentämisessä. Häpeän omista mielenterveysasioista. Ryhmään kuuluminen kasvottomanakin tuo tunteen etten ole yksin, en olekaan erilainen. Kokemus hyväksytyksi tulemisesta voimauttaa ja uskaltaa sitten omalla paikkakunnalla uskaltaa lähteä vaikka Klubitalolle. Näin oman kokemukseni mukaan 🙂
Teknisesti kollektiivin instapäivitykset toteutetaan niin, että jokaiselle kokemusviestijälle on luotu oma kansio Google Driveen jonne hän tallentaa tarinat ja kuvat. Hankkeen vastuuhenkilö julkaisee ne sieltä Instagramiin.
Tästä pääset Kukkuu kollektiivin instaan:
https://www.instagram.com/kukkuukollektiivi/
Kukkuu -kollektiivin jäseneksi voi liittyä Instasta löytyvien ohjeiden mukaan.
Lopuksi
Mielenkiintoista eikö vain? Vertaisuus on voimaa! Kannustan kaikkia rohkeasti mukaan monenlaiseen yhteisölliseen toimintaan.
“Rajat kertovat maailmalle keitä me olemme ja kuinka meitä tulisi kohdella. Raja on kuin aita talon ympärillä, aidan sisäpuolella voit olla oma itsesi.”
Nina K