Virtuaaliklubitalo Virkun työntekijät

Maailman ensimmäinen virtuaaliklubitalo Virkku rakentaa VR-toimintaympäristön tukea tarvitseville

Ajankohtaista | 14.5.2024

Sosiaali- ja ICT-alaa uraauurtavasti yhdistävä virtuaaliklubitalo Virkku on käynnistänyt toimintansa viisihenkisen tiimin voimin. Sosiaali- ja terveysministeriön avustuskeskuksen (STEA) rahoituksen saaneen hankkeen toimintavuosien 2024–2026 aikana kehitetään virtuaalinen klubitalotodellisuus (Virtual Reality, VR) tukea tarvitseville työikäisille ihmisille.

Toiminnan tavoitteena on torjua yksinäisyyttä ja lisätä vertaistukea Pohjois-Suomessa. Tarve on syntynyt erityisesti sosiaalialan digitalisoitumisen ja koronapandemian myötä. Virtuaaliklubitalon toiminta ulottuu aluksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle Oulun kaupungin ulkopuolella. Toisena toimintavuonna toiminta laajenee Kainuun ja Lapin hyvinvointialueille.

”Toiminnassa yhdistetään perinteisen, kansainvälisen klubitalotoiminnan toimintamalli ja digitaalisuus uudella, innovatiivisella ja ennenkokemattomalla tavalla. Tämä on hieno jatko Nuorten Ystävien klubitalojen toiminnalle ja sisäiselle kehittämistyölle, jota on tehty ansiokkaasti Pohjois-Suomessa jo vuodesta 2012 alkaen. Virtuaalisen klubitaloympäristön kehittäminen on jotakin sellaista, mitä ei ole aiemmin klubitaloilla tehty., klubitalopäällikkö Lahja Leiviskä innoitsee.

 

Virtuaaliklubitalon jäsenten ja kehittäjäkumppanin haku on alkanut

Nyt Virkku hakeekin virtuaaliklubitalon toimintaan jäseniä sekä ICT-alan kumppania. Virtuaaliklubitalon maksuton toiminta on tarkoitettu henkilöille, jotka kokevat tarvitsevansa tukea arkeen, työllistymiseen tai opiskeluun liittyvissä asioissa sekä kaipaavat yhteisöä ja mielekästä, tavoitteellista tekemistä arkeensa. Virkku tarjoaa jäsenilleen digiohjausta toimintavuosien ajan. Toiminta toteutuu pääosin virtuaalisesti, mutta myös lähitapaamiset ovat mahdollisia. Toiminnasta kiinnostuneet voivat jo tutustua Nuorten Ystävien verkkosivuilta löytyvään Virkun viikko-ohjelmaan, ja mukaan toimintaan voi liittyä vaikka samana päivänä.

Kehittäjäkumppanin haku käynnistyy limittäin virtuaaliklubitalotoiminnan kanssa. Toiminnan kokonaisuutta koordinoiva projektipäällikkö Atte Karjalainen kertoo, että kumppanin valinnassa huomioidaan sote-toimialan tuntemus, kokemus vastaavanlaisesta virtuaaliympäristön kehittämistyöstä ja ketterä työote.

”Tiimimme on ollut koossa vasta pari kuukautta, ja jo nyt toiminta herättää suurta kiinnostusta. Järjestämme infotilaisuuksia verkossa ja meitä voi pyytää myös paikan päälle esittelemään toimintaa. Olitpa sitten potentiaalinen jäsen tai verkostotoimija, ota tiimiimme rohkeasti yhteyttä.” Karjalainen kannustaa.

Virtuaaliklubitalon jäsenistä ja sidosryhmistä koostetaan oma kehittäjäjoukko, joiden kanssa virtuaaliklubitalon uutta alustaa kehitetään. Virtuaaliklubitalo tulee olemaan perinteistä klubitaloa muistuttava toimintaympäristö, jossa hahmot eli avatarit voivat osallistua toimintaan anonyymisti tai omalla nimellään. VR-ympäristön ytimessä ovat vuorovaikutus ja yhdessä toimiminen.

Toiminnan idean suunnittelu sai kimmokkeen Nuorten Ystävien kolmen klubitalon jäsenten ja verkostojen toiveesta, jossa klubitalotoiminnalla tavoitettaisiin myös niitä ihmisiä, jotka eivät voi osallistua olemassa olevien klubitalojen toimintaan syystä tai toisesta. Esteinä voivat olla esimerkiksi Pohjois-Suomen pitkät välimatkat, taloudelliset tai sosiaaliset syyt. Virkun tiimi näkee virtuaaliklubitalon uudenlaisena vastavoimana syrjäytymisen ja yksinäisyyden uhalle.

”Virkku luo helposti lähestyttävää, vertaistuellista toimintaa eri elämäntilanteisiin. Se on paikka, jossa yhteisöllisyys ja toivo saavat mahdollisuuden kasvaa”, tiimi kiteyttää.

Jaa artikkeli: